Każdy z nas wie jak ważnym posiłkiem jest śniadanie. Wielu z nas zna przysłowie  „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Badania pokazują jednak, że nie zawsze tę wiedzę wprowadzamy w życie. A szkoda. Śniadanie jest kopniakiem energetycznym na cały aktywny dzień. Podkręca metabolizm już od rana i aktywuje nasz mózg do wytężonej pracy. Dodatkowo, smaczne i zdrowe śniadanie można przygotować bardzo szybko, bez wysiłku, o czym przeczytacie w dalszej części posta.

Ciekawostka:
Czy wiedzieliście, że to kobiety mają skłonność do opuszczania pierwszego posiłku?

Nestle
Jedzenie pierwszego, zdrowego, energetycznego posiłku ma szczególne znaczenie jeśli chodzi o nasze pociechy. Wpływa na ich koncentrację i umiejętności uczenia się. Sprawia, że dzieci są spokojniejsze i zachowują się lepiej od rówieśników, które pierwszy posiłek omijają. Mają więcej energii i chęci do działania. Badania mówią także, że jedzenie śniadań poprawia odporność i zapobiega otyłości.

Ciekawostka:
Około 40% francuskich dzieci w wieku do lat 18, opuszcza przynajmniej jedno śniadanie na tydzień.

Nestle
Po nocy spada poziom cukru we krwi więc śniadanie składające się z dawki węglowodanów, białek oraz tłuszczy, sprawi, że poziom cukru zacznie rosnąć i pozwoli nam ruszyć do obowiązków dnia codziennego. Ominięcie śniadania zainicjuje spadek glukozy we krwi i sprawi, że będziemy zmęczeni i senni.

Ciekawostka:
61% Europejczyków omija jedno śniadanie w tygodniu.

śniadanie nestle
Więc jakie śniadanie warto wybrać?

płatki z pełnego ziarna nestlepłatki z pełnego ziarna nestle
Kilka dni temu producent płatków NESTLÉ zorganizował moje spotkanie z Panią Dietetyk Justyną Mizerą, która opowiedziała mi o roli pełnego ziarna w dobrze zbilansowanym śniadaniu:

„Pełnowartościowe śniadanie nie może obyć się bez pełnych ziaren, które są bogatym źródłem witamin, zwłaszcza z grupy B oraz składników mineralnych, niezbędnych, abyśmy mogli dobrze funkcjonować i prawidłowo myśleć w pracy, czy szkole. Najwięcej zawierają witaminy B6, która jest odpowiedzialna za pracę układu nerwowego, w tym mózgu, a przecież bez niego ani rusz ☺.

Ponadto kwasy fenolowe i kwas fitynowy zawarte w produktach pełnoziarnistych zapewniają ochronę antyoksydacyjną, dlatego też po takim śniadaniu budujemy niewidzialną tarczę chroniącą przed atakami wolnych rodników, które to są wszechobecne i powstają na skutek wzmożonej aktywności fizycznej, czy też stresu.

Pełne ziarna, w porównaniu z tymi oczyszczonymi, mają 3 razy więcej cynku, który bardzo dobrze regeneruje organizm nie tylko na zewnątrz (wypryski i zmiany skórne), ale też wewnątrz, odbudowując uszkodzone błony komórkowe, czy naprawiając mikrourazy mięśniowe. Podobnie, zawierają 3 razy więcej żelaza oraz selenu, więc chyba nie trzeba nikogo przekonywać, co powinno zawierać zdrowe, smaczne i pełnowartościowe śniadanie ☺.

Produkty z pełnych ziaren obfitują też w izoflawony i lignany, które pomagają w ochronie organizmu przed wirusami, bakteriami i wolnymi rodnikami, a także regulują metabolizm estrogenu.

Pełne ziarna pszenicy, czy żyta i produkty z nich  powstające, takie jak płatki śniadaniowe dzięki zawartości składników wysokowłóknowych spowalniają wchłanianie węglowodanów, dzięki czemu dużo łatwiej jest kontrolować poziom cukru we krwi, czyli tzw. glikemię.

Pełnowartościowe śniadanie to spore pole do popisu, bo do pełnych ziaren warto dodać zdrowe tłuszcze w postaci orzechów, czy pestek dyni oraz trochę słodyczy w naturalnej postaci, np. z owoców takich jak banany, kiwi, czy suszone daktyle. Łączenie różnych gatunków pełnych ziaren spowoduje, że posiłek będzie kompletny i w pełni zaspokoi potrzeby organizmu. Dla zapracowanych, czy też zaspanych dobrze sprawdzą się wersje na szybko, czyli koktajle na bazie jogurtu z owocami wzbogacone porcją płatków pełnoziarnistych i ulubionych orzechów. Natomiast na śniadanie na wynos świetnie sprawdzą się domowe batony z płatków z suszonymi owocami, miksem orzechowym, a to wszystko sklejone naturalną słodyczą w postaci miodu i masła orzechowego.”

płatki z pełnego ziarna nestlepłatki z pełnego ziarna nestlepłatki z pełnego ziarna nestle

Wraz z Panią Dietetyk przygotowałyśmy trzy szybkie propozycje śniadaniowe – takie, żeby wilk był syty ale i owca cała. Oczywiście są pewnie wśród nas takie mamy, których dzieci jedzą jogurt naturalny i proso, mlaszcząc radośnie ;), super! Jednak jeśli kompozycja zdrowej wersji sycącego pełnoziarnistego śniadania jest problemem możecie zastosować nasze triki.

1. Kasza jaglana na mleku kokosowym (zblendowana), przełożona owocami i posypana kuleczkami śniadaniowymi.
2. Jogurt naturalny (opcjonalnie osłodzony łyżką miodu), przekładany owocami i płatkami (ulubiona pozycja Lenki!)
3. Granola bars, cynamonowe – połączenie orzechów, płatków cynamonowych z pełnoziarnistego owsa.

KONKURS!

Do wygrania – Konsultacja rodzinna z Dietetyk – Justyną Mizerą!

Kochani podzielcie się z nami Waszymi pomysłami na zdrowe, pełnoziarniste, energetyczne śniadanie!
Na Wasze zgłoszenia w formie zdjęcie + przepis  czekamy do 30.04.2016

Zgłoszenia kierujemy na maila – sniadanie@mecapps.pl

Przepisy będą oceniane pod kątem smakowitości przeze mnie i pod względem optymalnej diety przez Panią Dietetyk.

Pełny regulamin konkursu dostępny tutaj.

Powodzenia!

Konkurs zorganizowany we współpracy z producentem płatków śniadaniowych NESTLÉ, które zawierają pełne ziarno.