Każdy z nas wie jak ważnym posiłkiem jest pełnowartościowe śniadanie. Wielu z nas zna przysłowie “Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Badania pokazują jednak, że nie zawsze tę wiedzę wprowadzamy w życie. A szkoda. Śniadanie jest kopniakiem energetycznym na cały aktywny dzień. Podkręca metabolizm już od rana i aktywuje nasz mózg do wytężonej pracy. Dodatkowo, smaczne i zdrowe śniadanie można przygotować bardzo szybko, bez wysiłku, o czym przeczytacie w dalszej części posta. 

pełnowartościowe śniadanie, czyli jakie ?

Ciekawostka:
Czy wiedzieliście, że to kobiety mają skłonność do opuszczania pierwszego posiłku?

pełnowartościowe śniadanie
Jedzenie pierwszego, zdrowego, energetycznego posiłku ma szczególne znaczenie jeśli chodzi o nasze pociechy. Wpływa na ich koncentrację i umiejętności uczenia się. Sprawia, że dzieci są spokojniejsze i zachowują się lepiej od rówieśników, które pierwszy posiłek omijają. Mają więcej energii i chęci do działania. Badania mówią także, że jedzenie śniadań poprawia odporność i zapobiega otyłości.

Ciekawostka:
Około 40% francuskich dzieci w wieku do lat 18, opuszcza przynajmniej jedno śniadanie na tydzień.

pełnowartościowe śniadanie
Po nocy spada poziom cukru we krwi więc śniadanie składające się z dawki węglowodanów, białek oraz tłuszczy, sprawi, że poziom cukru zacznie rosnąć i pozwoli nam ruszyć do obowiązków dnia codziennego. Ominięcie śniadania zainicjuje spadek glukozy we krwi i sprawi, że będziemy zmęczeni i senni.

Ciekawostka:
61% Europejczyków omija jedno śniadanie w tygodniu.

śniadanie nestle
Więc jakie pełnowartościowe śniadanie warto wybrać?

płatki z pełnego ziarna nestle, pełnowartościowe śniadaniepłatki z pełnego ziarna nestle

pełnowartościowe płatki Nestle

Kilka dni temu producent płatków NESTLÉ zorganizował moje spotkanie z Panią Dietetyk Justyną Mizerą, która opowiedziała mi o roli pełnego ziarna w dobrze zbilansowanym śniadaniu:

“Pełnowartościowe śniadanie nie może obyć się bez pełnych ziaren, które są bogatym źródłem witamin, zwłaszcza z grupy B oraz składników mineralnych, niezbędnych, abyśmy mogli dobrze funkcjonować i prawidłowo myśleć w pracy, czy szkole. Najwięcej zawierają witaminy B6, która jest odpowiedzialna za pracę układu nerwowego, w tym mózgu, a przecież bez niego ani rusz ☺.

Ponadto kwasy fenolowe i kwas fitynowy zawarte w produktach pełnoziarnistych zapewniają ochronę antyoksydacyjną, dlatego też po takim śniadaniu budujemy niewidzialną tarczę chroniącą przed atakami wolnych rodników, które to są wszechobecne i powstają na skutek wzmożonej aktywności fizycznej, czy też stresu.

Pełne ziarna, w porównaniu z tymi oczyszczonymi, mają 3 razy więcej cynku, który bardzo dobrze regeneruje organizm nie tylko na zewnątrz (wypryski i zmiany skórne), ale też wewnątrz, odbudowując uszkodzone błony komórkowe, czy naprawiając mikrourazy mięśniowe. Podobnie, zawierają 3 razy więcej żelaza oraz selenu, więc chyba nie trzeba nikogo przekonywać, co powinno zawierać zdrowe, smaczne i pełnowartościowe śniadanie ☺.

Produkty z pełnych ziaren obfitują też w izoflawony i lignany, które pomagają w ochronie organizmu przed wirusami, bakteriami i wolnymi rodnikami, a także regulują metabolizm estrogenu.

Pełne ziarna pszenicy, czy żyta i produkty z nich  powstające, takie jak płatki śniadaniowe dzięki zawartości składników wysokowłóknowych spowalniają wchłanianie węglowodanów, dzięki czemu dużo łatwiej jest kontrolować poziom cukru we krwi, czyli tzw. glikemię.

 

pełnowartościowe śniadanie – przepisy

Pełnowartościowe śniadanie to spore pole do popisu, bo do pełnych ziaren warto dodać zdrowe tłuszcze w postaci orzechów, czy pestek dyni oraz trochę słodyczy w naturalnej postaci, np. z owoców takich jak banany, kiwi, czy suszone daktyle. Łączenie różnych gatunków pełnych ziaren spowoduje, że posiłek będzie kompletny i w pełni zaspokoi potrzeby organizmu. Dla zapracowanych, czy też zaspanych dobrze sprawdzą się wersje na szybko, czyli koktajle na bazie jogurtu z owocami wzbogacone porcją płatków pełnoziarnistych i ulubionych orzechów. Natomiast na śniadanie na wynos świetnie sprawdzą się domowe batony z płatków z suszonymi owocami, miksem orzechowym, a to wszystko sklejone naturalną słodyczą w postaci miodu i masła orzechowego.”

płatki z pełnego ziarna nestlepłatki z pełnego ziarna nestlepłatki z pełnego ziarna nestle

Wraz z Panią Dietetyk przygotowałyśmy trzy szybkie propozycje śniadaniowe – takie, żeby wilk był syty ale i owca cała. Oczywiście są pewnie wśród nas takie mamy, których dzieci jedzą jogurt naturalny i proso, mlaszcząc radośnie ;), super! Jednak jeśli kompozycja zdrowej wersji sycącego pełnoziarnistego śniadania jest problemem możecie zastosować nasze triki.

1. Kasza jaglana na mleku kokosowym (zblendowana), przełożona owocami i posypana kuleczkami śniadaniowymi.
2. Jogurt naturalny (opcjonalnie osłodzony łyżką miodu), przekładany owocami i płatkami (ulubiona pozycja Lenki!)
3. Granola bars, cynamonowe – połączenie orzechów, płatków cynamonowych z pełnoziarnistego owsa.

KONKURS!

Do wygrania – Konsultacja rodzinna z Dietetyk – Justyną Mizerą!

Kochani podzielcie się z nami Waszymi pomysłami na zdrowe, pełnoziarniste, energetyczne śniadanie!
Na Wasze zgłoszenia w formie zdjęcie + przepis  czekamy do 30.04.2016

Zgłoszenia kierujemy na maila – sniadanie@mecapps.pl

Przepisy będą oceniane pod kątem smakowitości przeze mnie i pod względem optymalnej diety przez Panią Dietetyk.

Pełny regulamin konkursu dostępny tutaj.

Powodzenia!

Konkurs zorganizowany we współpracy z producentem płatków śniadaniowych NESTLÉ, które zawierają pełne ziarno.

Jeśli spodobał Ci się artykuł, podziel się z innymi ! Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email